Waarom is privacy relevant?

Waarom zou je je druk maken om privacy als je niets te verbergen hebt? Als je alleen maar denkt aan de gegevens die je zelf hebt doorgegeven aan websites die je vertrouwt, dan lijkt het heel logisch om je niet al te druk te maken over privacy. De werkelijkheid is echter dat de informatie die je zelf bewust doorgeeft maar een heel klein deel is van alle informatie die bedrijven over jou verzamelen. Alles waar je op zoekt, wordt gekoppeld aan alles wat je kijkt op Youtube en andere sites, wat weer gekoppeld wordt aan alles wat je op Facebook, Instagram en andere social media hebt staan, wat ook weer gekoppeld is aan het adresboek van je mobiele telefoon. En als je een maildienst als Gmail gebruikt, wordt ook alle inhoud van je mail daaraan gekoppeld, evenals alle informatie uit je digitale agenda en alle locaties waar je mobiele telefoon geweest is. Informatie die samen met alle ándere sporen die je op internet achterlaat, gecombineerd wordt tot een profiel dat heel veel over jou en jouw voorkeuren zegt. Een keer gezocht op bepaalde medicijnen of bepaalde medische klachten? En kort daarop bij de dokter of in het ziekenhuis geweest? De kans is groot dat dan in jouw profiel vermeld staat welke medische aandoening jij hebt of mogelijk hebt. Naast nog veel meer informatie die privé is. Zulke profielen worden niet alleen door big tech bedrijven aangelegd, zoals Google en Facebook, maar ook door duizenden advertentiebedrijven, die op de achtergrond van heel veel websites informatie over jou verzamelen. 1Lees het boek van Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis, Je hebt wél iets te verbergen om meer te lezen over welke data er over jou en jouw online gedrag verzameld wordt en waarom het belangrijk is daar iets tegen te doen.

Oplossing

Gelukkig kun je met een paar eenvoudige stappen het verzamelen van data over jou en je online activiteiten tegengaan. Dit kan met een op privacy gebouwde webbrowser, met een op privacy gerichte zoekmachine, door het wissen van je profiel bij Google en door de privacy-instellingen van je social media accounts goed in te stellen.

Browser

De eerste stap is het vervangen van de internetbrowser te vervangen door een internetbrowser die op privacy gericht is, zoals Brave. Deze browser blokkeert de vele advertentiebedrijven, die op de achtergrond van de meeste websites ‘meekijken’ en alles registeren wat je doet. Daarnaast zorgt Brave ervoor dat je onherkenbaar wordt, zodat het niet meer mogelijk is om jouw gegevens van de ene website te koppelen aan jouw gegevens van een andere website. Doordat Brave op dezelfde basis gebouwd is als Google Chrome, werken alle websites goed. Ook alle browserextensies voor Chrome werken in Brave. Brave is niet alleen op je PC te installeren, maar ook op je Android telefoon en iPhone.

Brave is gratis te downloaden op https://brave.com/. Installeer de extensie uBlock Origin om advertenties te blokkeren. Volg de handleiding van PrivacyGuides (Engels) om Brave nog meer op privacy in te stellen.

Zoekmachine

De tweede stap is om de zoekmachine van Google of Bing te vervangen door een privacy-gericht alternatief dat niet alles waar je op zoekt analyseert om op basis daarvan méér over jou te weten te komen. De zoekmachine DuckDuckGo werkt vaak evengoed als de commerciële zoekmachines en leggen geen persoonlijk profiel van jou aan.

Google profiel wissen

Geen bedrijf weet zóveel van je als Google. Alles wat je op Google doorzocht hebt, al je gedrag op website die van Google Analytics gebruik maken (heel veel websites), alles wat je op je Android telefoon doet en hebt staan (inclusief alle contacten uit je adresboek), alles wat je op Youtube gekeken hebt, alle plaatsen waar je geweest bent met je mobiel of waarheen je genavigeerd hebt met Google Maps, inclusief alle podcasts die je via hun podcast app geluisterd heb, zijn door Google opgeslagen en in je persoonlijke profiel verwerkt. Gelukkig is er Europese wetgeving die je het recht geeft om deze persoonlijke informatie te laten verwijderen. Op https://myaccount.google.com kun je het opslaan (synchroniseren genoemd door Google) uitzetten en je bestaande data verwijderen. Wil je tóch bepaalde informatie laten onthouden, dan kun je ook de bewaartermijn korter zetten, bijvoorbeeld op 3 maanden. Let op: Google houdt daarnáást een ‘anoniem’ profiel bij, wat veel meer informatie bevat dan in je account inzichtelijk is. Dat pleit er nog steeds voor om zo min mogelijk gebruik te maken van hun diensten.

Privacy-instellingen op social media accounts

De laatste stap is het goed instellen van de privacy-instellingen van je social media accounts, zoals Facebook en Instagram. Hiervan is Facebook de belangrijkste, aangezien het moederbedrijf van Facebook (Meta) veel persoonlijke data verzamelt. Zie de volgende handleiding voor het instellen van Facebook: https://www.vpngids.nl/privacy/social-media/facebook-privacy-tips/. Omdat mobiele apps als Facebook en Instagram continue heel veel informatie bijhouden (inclusief je locatie), is het het overwegen waard om deze apps van je mobiel te verwijderen.

Tenslotte

Er valt méér te zeggen op privacy online dan hierboven beschreven is. Toch zijn de maatregelen die hierboven beschreven worden een grote stap in de richting van meer privacy online.

  • 1
    Lees het boek van Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis, Je hebt wél iets te verbergen om meer te lezen over welke data er over jou en jouw online gedrag verzameld wordt en waarom het belangrijk is daar iets tegen te doen.